Wednesday, October 1, 2014

lambaian haji




Mak dan Allahyarham Haji Tamby Hussin (ayah aku) pergi menunaikan haji waktu aku berumur 6 tahun. Mereka pergi bukan dengan wang dari berniaga..(waktu itu mereka baru berniaga 5  tahun).
mereka dapat duit dari penjualan rumah mak kepada ayah aku . dapat mmg cukup cukup utk pergi haji.

kagumnya aku dekat mak dan Allahyarham ayah aku, dulu kami tak punya rumah. kami duduk rumah peninggalan keluarga Allahyarham Nenek (sebelah ayah lah) rumah kampung dan dihalaman itulah didirikan kedai utk berniaga. kereta cuma ada sebuah van. van utk membeli barang barang berniaga.

boleh bayangkan tak duit durian runtuh yang tiba tiba Allah beri itu mereka gunakan buat pergi haji, sekiranya mereka berdua cintakan dunia, pasti duit itu boleh diguna pakai utk deposit rumah ataupun kenderaan yang baru. tapi menurut kata emak aku, ayah kata...tak tau dengan duit berniaga boleh tak pergi haji...baik gunakan duit yang sejelepok ini utk pergi haji. masya Allah...

jika kita kejar akhirat...nescaya dunia pasti mengikuti kita.... inilah yang terjadi pada Allahyarham ayah aku dan emak aku.

siapa sangka kedai buruk yang hanya jual roti canai dan nasi putih dahulunya sekarang jadi masyur kerana Allahyarham ayah aku sentiasa mendahulukan akhirat.

Inilah pelajaran buat aku....aku kene sentiasa beringat bahawa ayah aku telah meninggalkan pelajaran yang paling hebat buat aku... aku kene selalu mendahulukan akhirat ...dan yakinlah dunia pasti mengikuti kita...


Al FATIHAH BUAT ROH HAJI TAMBY HUSSIN BIN ABDUL MAJID,

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...