Wednesday, October 1, 2014

kisah gambar kawen yang tergantung di dinding


aku selalu ulang ulang bahawa aku banyak berubah dengan adanya anak anak aku. bersyukur aku pada Allah swt atas pinjaman anak anak aku di dunia ini. Anak yang banyak mengubah aku menjadi manusia lebih baik adalah Muhammad Ashraf.  Dia adalah anak yang luarbiasa pada aku. Islam di dalam diri dia telah ada sejak dari dia kecil dahulu. Dia sangat sangat luarbiasa pada aku.

aku pernah ingat suatu ketika dahulu, sewaktu dia suka nak mengambil gambar. Bila dia ingin ambil gambar aku, aku katakan pada dia...jangan...ibu tidak bertudung,,,jangan ambil gambar ibu, dia bertanya kenapa...
aku katakan... ini adalah perintah Allah.. ibu  orang Islam... ibu sayangkan Allah dan takut akan kemurkaan Allah itu harus menutup aurat ibu. aku rasa aku bagitau dia sewaktu umur dia 5 tahun ..

dan pernah sekali, dia ikut aku pergi ke pusat membeli belah, dia ternampak perempuan tidak bertudung... dia pasti tanya aku... islam ke ibu orang itu? bila aku katakan islam...dia akan tanya..kenapa tidak bertudung. dia tak takut Allah ke ibu?

terus aku bagitau dia.... dia belum dapat hidayah anakku..biarkan sayang..jangan kita campur urusan orang lain...
sejak itu dia tidak tanya tanya lagi...

dia pasti akan jawab...oh belum dapat hidayah lagi...

sekarang dia sedang demam. bantu doakan kesihatan dia .

di dalam bilik kami ada gambar perkahwinan kami. dia pandang gambar itu dan dia smash aku depan depan...

Ibu...tak malu ibu dulu pakai macam tue kan ibu? tak tutup aurat. semua tgk ibu waktu ibu kawen.
isteri ashraf nanti ..ashraf nak yang menutup aurat.

aku malu. aku malu anak aku katakan pada aku macam itu. itu baru dari pandangan seorang anak..bukan waktu perhitungan di padang masyar nanti..

anak jer yang bercakap macamtue pedih dia menusuk hati... bayangkan kita di waktu perhitungan kelak.. apa yang kita ada utk kita persembahkan di hadapan DIA nanti..

Ya Allah Ya Tuhanku
dosa aku banyak ya Allah
tapi aku tau pengampunan Mu lagi besar dari dosa aku
ampunkan aku ya Allah

ampunkan dosa dosa hambaMU yang terdahulu dari kami
ampunkan dosa dosa semua wanita wanita yang pernah lalai suatu ketika dahulu ya Allah
ampunkan dosa dosa ibu kandung, ibu angkat, ibu mertua, mak mak saudara, kaum keluarga aku, anak perempuan  aku, adik adik dan adik ipar perempuan aku, sepupu sepupu perempuan aku ,mak sahabat sahabat aku, makcik makcik yang semua aku kenali dan kasihi, pelanggan pelanggan  wanita aku, ibu kepada sahabat sahabat aku, sahabat sahabat aku yang aku kasihi, semua wanita  yang aku kasihi dan yang bertakhta di dalam hati aku... semua nya Ya Allah Kau ampunkan dosa dosa kami...ampunkan dosa dosa kami...ampunkan dosa dosa kami.... kami ini pendosa ya Allah, ampunkan kami ya Allah..kami takut akan azab seksaan mu ya Allah...takutnya kami pada seksaan mu ya Allah..
jauhkan kami dari azab api neraka...dan masukkan kami semua ke dalam syurga firdaus tanpa hisab Ya Allah
sesungguhnya Engkau maha pengampun akan dosa dosa kecil dan besar ya Allah
amin ya rabbal alamin
/

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...