Thursday, October 16, 2014

“Kami tidak meminta rezeki kepadamu, Kamilah yang memberi rezeki kepadamu. Dan kesudahan yang baik adalah bagi orang bertakwa.” Surah Thahaa : ayat 132




Ini Ira, adik aku,  Dia pemegang kad Oku. Dia cacat pendengaran. Pendengaran dia kurang. dia perlukan alat bantuan pendengaran (hearing aids) seumur hidup dia.

2 tahun lepas tak silap aku, dia dapat terima surat bantuan utk melakukan pembedahan utk masukkan alat pendengaran itu di dalam telinga. pembedahan ini dilakukan di sebuah hospital di Kuala Lumpur.  (Hukm). 

bagaimana dia boleh dapat semuanya dengan izin Allah swt, yang memberi rezeki.

Di melaka, ada sebuah kedai yang menjual peralatan dan perkhidmatan utk masalah pendengaran. Dr berbangsa cina di situ yang menghantar surat permohonan utk adik aku IRA utk mendapatkan bantuan pembedahan itu, baiknya Dr itu.

setelah surat dihantar dan diproses, tibalah hari untuk kami ditemuduga. 

aku bersama sama Ira waktu itu.

di kiri kanan aku ramai anak anak kecil,

di sebelah aku ada bayi berumur dalam lingkungan 10 bulan langsung tak punya cuping telinga.

aku waktu itu dah rasa macam nak balik, aku rasa macam bersalah lah pulaks... siap kol mak aku, bagitau , mak tak salah ke kita nie?  ada budak budak lain yang lagi memerlukan kita macam ambil bahagian dorang jer...

mak aku cakap... ntah ko...ikut suka kau ler..nak balik balik lah...

tapi aku tunggu...

tibalah waktu aku dan adik aku ditemuduga,  di hadapan aku seorang Prof yang akan menjalankan pembedahan itu. Melalui pakaian beliau, aku kira dia  solehah..

dia tanya aku satu soalan?

LAYAKKAH ADIK AKU MENERIMA BANTUAN KERAJAAN UNTUK PEMBEDAHAN TELINGA ITU? SEDANGKAN RAMAI LAGI KANAK KANAK YANG LAGI KECIL DAN SUSAH YANG MEMERLUKAN BANTUAN DARI KERAJAN?

Aku pun menjawab.. Kalau Puan tanya saya layak atau tidak adik saya ini. saya tiada jawapan. Layak atau tidak dia bergantung kepada baiknya ALLAH swt utk memberikan rezeki pada dia.

bukan pada Puan bukan pada pihak kerajaan sekalipun, ia bergantung pada yang memberi rezeki. ALLAH YANG MAHA BESAR.

Puan itu tidak cakap banyak, lalu dia katakan selamat berjaya.

sebulan selepas itu, aku dapat panggilan telefon dari sana, dia memaklumkan bahawa aku perlu datang, aku tanya lulus atau tidak? dia kata ..puan kene jumpa Prof.  besok. Prof ingin sangat jumpa puan.

besoknya aku datang, Prof itu terus memeluk aku dan mengucapkan tahniah kerana aku berssangka baik pada Allah dan selalunya hanya separuh sahaja ditanggung oleh pihak kerajaan, tapi utk kes adik aku, dia dapat rm90 ribu bantuan cuma kami tambah 10 riby sahaja..

aku katakan pada Prof itu, adik aku ini orangnya masya Allah, dia paling sayang ayah dan emak aku , dia berkhidmat pada emak dan Allahyarham ayah aku tak sama macam aku. dia jaga ayah aku sakit di hospital, emak sakit di hospital, sewaktu mengerjakan umrah, dia lah yang pegang selipar ayah aku,emak aku, makcik makcik aku, dia yang tolng ambikan air zam zam ayah aku, dia lah yang pimpin ayah dan emak aku,  

dia lah orang nya masya Allah. 

Siapa berbakti kepada ibu bapanya maka kebahagiaanlah buatnya dan Allah akan memanjangkan umurnya.” (Hadis Riwayat Abu Ya’ala, at-Tabrani, al-Asybahani dan al-Hakim)

ini rezeki DIA. Allah tahu dia berhak dapat itu sebab apa yang telah dia perbuat, 




No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...