Thursday, October 9, 2014

dulu lain sekarang lain






Mengimbau lauk baru baru kawen gitue..

Kalau dulu baru baru kawen rajin masak utk dia

Sekarang asal jadi malas pula
Dulu masak masak makan berdua
Siap boleh tunggu mengadap depan muka
Sekarang bila suami tanya lauk apa

Dah pandai jawab tatau nak masak apa
Dulu boleh jerr sendukkan dan duduk makan berdua
Tapi sekarang ambik sajalah kat dapurtangan sendiri kan ada...

Alahai wahai isteri isteri semua

Dia kan kunci pintu syurga kita
Redha dia masuklah mana mana pintu syurga
Dia bukan mintak kari kepala unta
Masak jer lah.dia bedal jerr. .


Aku selalu sangat jumpa perempuan yang kata kat aku yang suami dia tak kesah pun dia tak masak. Dengan penuh rasa bangga. Sedih sebenarnya kata kata itu utk didengar. Suami sekarang bukan suami zaman dulu dulu. Suami sekarang mmg jenis tak banyak ceritanya. Ada adalah. Tiada pun tak mengapa.
tapi sayang lah bila kita jadi isteri kita tak merebut peluang yang ada. ORANG YANG BAHAGIA ADALAH ORANG YANG MAMPU MEMBAHAGIAKAN ORANG LAIN. Kalau orang itu suami kita sendiri lagilah mendatangkan pahala. 


Ya Allah, pahala ...tamau ke? oh lupa. tak nampak ganjarannya sekarang. cuba lah pahala itu macam duit masuk berkepuk kepuk dalam akaun boleh nampak, berlumba lumba orang mengejarnya.
Kita tengok orang terdahulu dari kita, bukan ada masa nak ke masjid atau kuliah agama. Kerja mereka mengabdikan buat Tuhan mereka, suami dan anak anak. Itulah mereka dahulu, mati mereka sangat baik,. ada di antara mereka dapat meninggalkan dunia di hari Jumaat. Subhnallah.






Taat kepada suami adalah tanggungjawab isteri yang wajib di sempurnakan. Sebuah hadis yang diriwayatkan oleh al-Imam Bazzar Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda: "Kamu sampaikan kepada perempuan yang kamu jumpa, bahawa taat kepada suami, dan mengakui hak-hak suami, sama pahalanya dengan berperang dan bertempur dengan musuh-musuh Islam di medan pertempuran, tetapi sedikit sangat daripada isteri-isteri yang menyempurnakan hak-hak suami mereka." (Hadis riwayat Al Imam Bazzar) 

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...